Architectuurfotograaf Erwin Tecqmenne, in ArchiComm.eu , tijdschrift & website voor de architect.

Reportage over architectuurfotograaf Erwin Tecqmenne, in/op ArchiComm.eu , tijdschrift & website voor de architect.

Artikel op Archicomm.eu :
 
Geheimzinnigheid met een donker randje
3 januari 2017
In de fotografiewedstrijd van het prestigieuze Archi Top Event ging fotograaf Erwin Tecqmenne van Fotec met de publieksprijs aan de haal. Zijn reportage over de Bardo After Dinner Bar in Roeselare liet weinig mensen onberoerd. Al sinds zijn kinderjaren is hij geboeid door alles wat met architectuur te maken heeft. Ook gebouwen kunnen emoties opwekken, klinkt het.
In zijn fotostudio in Lebbeke legt Erwin zich toe op professionele interieur- en architectuurfotografie. Elke dag zoekt hij naar het perfecte beeld bij de juiste context. De fotowedstrijd van Archi Top zag hij vooral als een unieke kans om zijn werk in de kijker te zetten. Tot zijn eigen verbazing won hij de publieksprijs. Een erkenning die hij te danken heeft aan zijn pakkende reportage in de Bardo After Dinner Bar. Het was een heel fijne verrassing, stelt hij. Die reportage maakte ik in opdracht van de uitbaters van het restaurant. De geheimzinnige en ietwat donkere sfeer van Bardo wilde ik in beeld brengen. Archi Top was een mooie kans die ik niet kon laten liggen. Dat de mensen mijn reportage uniek vinden, doet me heel wat. Hun mening is veel belangrijker dan de prijs die eraan vasthing. 
 
Liefde op eerste gezicht
Erwin is al van jongs af aan gepassioneerd door architectuurfotografie. Al meer dan vijftien jaar brengt hij gebouwen met een eigenzinnige kijk in beeld. Ik hoor veel mensen zeggen: in gebouwen kan je toch geen emoties steken? Wel, daar is niets van waar. Met een leuke invalshoek is veel mogelijk. Er komt veel kijken bij architectuurfotografie: de foto's moeten ultrascherp zijn en de weersomstandigheden moeten meezitten. Als het regent, zit je met de gebakken peren. Daarnaast is een flexibele agenda een must. In tegenstelling tot portretfoto's liggen bij architectuurreportages de afspraken niet wekenlang op voorhand vast. Meestal is het wachten tot de oplevering van een gebouw. Pas in de allerlaatste fase word ik gecontacteerd. Daar kruipt heel wat energie in, maar de passie is te groot om het daarvoor te laten.
 

Fotograferen met drones

De fotograaf is niet bang voor vernieuwing: het afgelopen jaar ging hij aan de slag met een drone. Een handige oplossing, volgens hem. Soms is het niet evident om gebouwen in beeld te brengen. Ze zijn vaak te groot of door bomen zie je slechts de helft van een gevel. Dankzij een drone zijn al die hindernissen verleden tijd. Als fotograaf ben ik ook een van de eersten met een offici√´le RPL-R vlieglicentie voor drones. Erwin van Fotec is trots op al zijn architectuurprojecten. Toch steekt er voor hem bovenuit: De reportage voor het kantoorgebouw De Kanselarij was erg leuk om te doen. De speciale vorm van het gebouw was een leuke uitdaging. Er kroop wel veel werk in: in totaal heb ik daar tien dagen gefotografeerd. Een goed overzicht was daarbij erg belangrijk, want het gebouw is een doolhof van smalle gangetjes. Erwin droomt al volop van een nieuwe reportage: Dendermonde honderd jaar na de oorlog. Na de eerste wereldoorlog fotografeerde mijn overgrootvader de gebouwen in het stadscentrum. Ondertussen is Dendermonde zoveel veranderd. Wie de stad niet kent, loopt er verloren. Het lijkt me interessant om het contrast tussen vroeger en nu aan te tonen. Dat het een boeiend kijkstuk wordt, daar ben ik nu al zeker van.
Tekst Jens Demets | Beeld Erwin Tecqmenne Fotografie - Fotec

Meer nieuws

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×